Piše: Nada Šarac, specijalni pedagog i član Saveta Centra za nestalu i zlostavljanu decu
Zalažemo se za model sveobuhvatnog, integrisanog multisektorskog pristupa u kome RNŠ nije shvaćen kao problem samo sektora obrazovanja već čitave društvene zajednice.
Ciljna grupa dece koja su u riziku da napuste obrazovni sistem ili ga je već napustila, odnosno nije ni bila uključena, vrlo je heterogena po svim ključnim karakteristikama. Predstavićemo model sveobuhvatnog, integrisanog multisektorskog pristupa, koji može da se primeni u radu sa svim grupacijama dece u riziku, jer je fleksibilno postavljen i pruža mogućnost da se usluge/programi i aktivnosti koje uključuje prilagođavaju potrebama različite dece kao što su:
- Deca sa problemima u ponašanju
- Deca izložena vršnjačkom nasilju,
- Deca žrtve i/ili svedoci nasilja;
- Deca u pokretu;
- Deca u uličnoj situaciji (deca koja su uključena u život i/ili rad na ulici)
- …i drugim grupacijama dece
Ključne karakteristike modela
- Oslanja se na aktuelni normativni okvir, pri čemu se misli kako na domaće zakone i propise, nacionalna strateška dokumenta, tako i na međunarodna obavezujuća dokumenta.
- U najvećoj meri model se oslanja na postojeće resurse u (lokalnim) zajednicama kojima je namenjen, pa ga je relativno jednostavno i lako uspostaviti i to se može učiniti bez odlaganja.
- Ne zahteva značajnija finansijska ulaganja, odnosno potencijalna dobit od primene daleko premašuje nivo investicija.
- Model je fleksibilno postavljen, može se modifikovati i prilagoditi potrebama i raspoloživim resursima zajednice u kojoj se primenjuje.
- Model može biti nadograđen novim merama, uslugama ili aktivnostima u skladu sa promenjenim potrebama i/ili rastućim nivoom osetljivosti i ambicija zajednice na planu rešavanja problema RNŠ.
- Usluge i aktivnosti koje model uključuje mogu sprovoditi različiti pružaoci usluga u skladu sa realnim kapacitetima zajednice koja ga primenjuje.
- Model je postavljen tako da ima fokus na: dete, porodicu i zajednicu.
- Usluge i aktivnosti pomoći i podrška svakom pojedinačnom detetu direktno su usmerene na eliminisanje/neutralisanje riziko faktora koji su doveli ili mogu da dovedu do RNŠ.
- Model uključuje struktuiran i na promenu ponašnja usmeren rad sa porodicom i roditeljima/starateljima deteta.
- Model uključuje praćenje i evaluaciju preduzetih mera i aktivnosti, odnosno ostvarenih rezultata kako na nivou zajednice, tako i na individualnom nivou svakog deteta sa kojim se radilo na eliminisanju rizika od RNŠ.
Osnovne komponente modela
Zalažemo se za model sveobuhvatnog, integrisanog multisektorskog pristupa u kome RNŠ nije shvaćen kao problem samo sektora obrazovanja već čitave društvene zajednice. Kada je reč o nivou lokalne zajednice, koja i jeste u fokusu našeg interesovanja, model se oslanja na 2 osnovne komponente:
- multisektorski tim
- tim za dete
Model sveobuhvatnog, integrisanog multisektorskog pristupa je jedan od sistemskih načina sprečavanja ranog napuštanja škole. Intersektorska saradnja nimalo ne umanjuje važnost mera i aktivnosti koje se sprovode unutar svakog resora, naprotiv ona ima sinergijsko dejstvo i omogućava uspešnije i efektivnije sprečavanje RNŠ.
Multisektorski tim, u čiji sastav ulaze predstavnici svih relevantnih resora, deluje na nivou lokalne zajednice.
Tim za dete, deluje na individualnom nivou, zadužen je za dete u riziku od ranog napuštanja škole i u njegov sastav ulaze predstavnici ustanova i organizacija koje realizuju individualni plan podrške za dete. Tim za dete usko sarađuje sa multisektorskim timom, posebno kada se radi o detetu u visokom riziku ili onom koje je već napustilo školu.
Ovaj konceptualni okvir može biti operacionalizovan kroz više ili manje struktuirani paket usluga, odnosno mera i aktivnosti za prevenciju, intervenciju i kompenzaciju koje se odnose na ključne aktere u zajednici, školu, centre za socijalni rad i pružaoce socijalnih usluga (npr .dnevne centre za decu), koji ga dalje prilagođavaju svom kontekstu, potrebama dece u zajednici i resursima koji su im na raspolaganju. U skladu sa tim, jasno je da načini sprovođenja i obogaćivanja konceptualnog okvira može varirati od zajednice do zajednice. Takođe je važno naglasiti da model ne isključuje učešće i aktivno delovanje institucija koje nisu eksplicitno navedene. Tu pre svega mislimo na zdravstvene ustanove. Među njima se kao posebno značajan izdvaja dom zdravlja kao bazična institucija zdravstvenog sistema. Moguće je uključivanje i drugih organizacija, institucija i/ili pojedinaca koji su potrebni za rešavanje problema i podršku na nivou zajednice. Zato je bitno da multisektorski tim obuhvati predstavnike svih značajnih resora na nivou lokalne zajednice, pri čemu će njihova uloga u različitim fazama rada biti drugačija, što će diktirati potrebe zajednice odnosno konkretne dece koja su u riziku od RNŠ.
Model sveobuhvatnog, integrisanog multisektorskog pristupa zahteva da čitava zajednica bude mobilisana za rešavanje problema RNŠ i da je postignut visok nivo svesti o važnosti ulaganja napora u smanjivanje RNŠ.
Literatura
- Jelena Nastić-Stojanović, Federico G. Sicurella, Anđelija Roglić, Dragana Soćanin (2017) Škola u zajednici – zajednica u školi: sveobuhvatan pristup škole i zajednice u sprecavanju prevremenog napuštanja školovanja – vodic za formalne i neformalne edukatore, roditelje i druge aktere u zajednici, Zapadnobalkanski institut, Beograd
- Pavlović Babić, D., Krstić, K., Stepanović, I., Videnović, M., Lazarević, L., Simić, N. et al. (2013). Analiza faktora koji utiču na osipanje iz osnovnog i srednjeg obrazovanja. Beograd: Institut za psihologiju, UNICEF Srbija
- Žaklina Veselinović, Vitomir Jovanović, Jasminka Čekić Marković, Ana Vušurović, Tijana Jokić (2016) Kako do škole društvene brige – studija o efektima mera prevencije i intervencije za sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema Republike Srbije, Centar za obrazovne politike